askhansen.dk

Lise

Sommerferie

(26. juli, 2008)

Så er ferien ved at nå vejs ende. På mandag starter Jacob og jeg på arbejde igen. To uger går bare afsindig hurtigt. Skønt har det været og jeg synes vi har formået at nå en masse hyggelige og sjove ting uden at stresse rundt.

Vi startede med en weekend i det vestjyske, nærmere betegnet et eller andet sted nær Lemvig, som jeg ikke kan huske hvad hedder. Gitte, Jesper og Alma havde lejet et sommerhus og vi slog os til dem. Fedt at se Uffe, Alma og Tilde muntre sig i sol og blæst, og skønt at hænge ud med gode mennesker.

Derefter havde vi en dag sammen med Søster Jane, Jan, Nicolaj og Silje. Jacob og Jan snedkererede – udsigtspost i klatretræ og sommerresidens til familen Wael Møller/Andersens (mar)svin. Jane og jeg handlede, lavede mad og sludrede – man skal jo ikke gå unødigt på kompromis med traditionelle kønsrollemønstre! Så drog Jacob, jeg og ungerne mod Munkebo på Fyn, hvor Jacobs forældres hus udgjorde vores sommerpalads, mens de selv var på ferie. Også her havde vi skønne, skønne dage med bla. tur til Fyns hoved, den fynske landsby, jernbanemuseum og fejring af Jacobs 30-års fødselsdag.
Centralt var også is, god rødvin, belgisk chololade, græsslåning, Uffes kamp med en for stor cykel (Uffe vandt) og smadrede glas. Og totalt uforberedte kastede Jacob og jeg os over filmen Hotel Rwanda – det er krafstejsme hård kost! Aldrig har jeg været så påvirket af en film, var fuldstændig ødelagt og udkørt bagefter. Men jeg vil ikke tøve med at anbefale den.

Vel tilbage i Langå lagde vi ud med en tur til Mols Bjerge sammen med min mor og far. Det var vores fødselsdaggave til min far, så jeg havde naturligvis nøje planlagt ruten, sat mig yderst udførligt ind i områdets natur og historie og brugt flere dage på at lave en prima madkurv. Nå nej, det var det der havde været hensigten, men lidt anderledes må jeg vist indrømme at det forholdt sig, da det kom til stykket. Men vi havde en skøn, skøn dag, som både min mor og far var rigtig glade for.

Djursland er bare så betagende smukt, så et par dage efter turen til Mols Bjerge begav vi os igen dertil. Denne gang for at afprøve friluftslivet sådan for alvor inkl. overnatning i det fri – det har vi ikke før gjort med de to smårollinger. Og det var virkelig i det fri – ingen hytte, intet telt, ingen teltflage, men bare et stykke plastik at sove under (det var ikke helt planen, men sådan blev det!). Det skulle vise sig at blive den ferieoplevelse, jeg tror vil stå som det allerstørste for os alle – børn som voksne. Vi tog til en naturlejrplads, der lå så smukt at det helt kunne give åndenød – det er i mine øjne det nærmeste du kommer noget eksotisk i Danmark. Det hjalp selvfølgelig også med høj sol og 25 grader! Vi befandt os på toppen af en skrænt med udsigt over Ebeltoft vig og lige neden for skrænten var en dejlig strand med skyggefulde træer. Vi badede, hentede brænde i skoven, lavede mad på bål og nød solen, udsigten og duften (af hav, bål, og beskidte, svedige kroppe!). Det var super, super fedt og det gør vi helt og aldeles igen. Og ungerne sov på det nærmeste lige så godt, hurtigt og længe, som de gør hjemme i deres egne bløde senge. Jacob og jeg var dem der sov dårligst og havde mest ømme lemmer om morgenen.

Det eneste der nu kunne mangle var tre dages absolut afslapning -men det der med at ligge på ryggen med en bog i tre dage sker altså bare ikke med to unger på 1½ og 3½. Som kompensation sender vi ungerne på ferie hos bedsteforældrene i det nordjyske mandag og tirsdag, og så er der friaften for de voksne,som efter arbejde dater i det århusianske. Det var den ferie, men der er jo stadig masser af sommer tilbage. Den vil vi nyde og håber I alle vil gøre det samme.

1. Kommentar by Rikke den 29. juli, 2008 kl: 11:00

Sikke nogle SKØNNE sommerferiebilleder! Dem kan man jo blive ved med at kigge på. Og jeg kan slet ikke fatte at Tilde er blevet så stor – og en rigtig blondine! Det er simpelthen for lang tid siden jeg har set hende.